Perjantaina suunnattiin siis nokat kohti Himosta ja vuoden tollerileiriä. Ensimmäinen tollerileiri sujui oikein mukavasti.

Olin ilmoittanut Nallun NOU kurssille, eli taipparijuttuja. Pe iltana oli vain taippareita koskeva luento jossa ei tullut mulle mitään uutta asiaa, vanhan tutun kertaamista. 

Lauantaina päästiinkin sitten tositoimiin, meillä oli pieniä viiden hengen ryhmiä meillä kouluttajana Katja Niemistö. Aloiteltiin ihan perusjutuilla pujottelua muiden koirakkojen välistä ja luoksetulot. Ne menivät Nallilta ihan ok. Sen jälkeen tehtiin joko dameilla tai riistalla perusnoutoja. Tein Nallin kanssa pari kertaa ns. pakko onnistuneen luovutuksen. Eli pistin koiran damin ja minut, dami oli siis meidän välissä, dami tuli mulle oiken kivasti. Tämän jälkeen tehtiin vielä yksi pieni maltti. Vietiin yhdessä dami mutta hainkin itse pois. Piippaamista oli odottelujen välillä ihan riittävästi ja pitääkin muistaa malttia treenailla. Tehtiin sitten vielä jäljet. Nallille ensimmäinen taipparityyppinen jälki. Tehtiin karvadamilla että saatasiin onnistuminen. Lyhyt jälki jonne N lähti ja jäljesti hyvin, otti karvadamin ja lähti tuomaan sitä mulle. Pientä kiertelyä ja pudottelua matkalla, mutta mulleppäin se  karvadami tuli! Katja sanoi että jos käännän selän ja kävelen vaan, poispäin koirasta, jos sitten toisi damin sulle ja se toimi!

Iltapäivällä tehtiin vesinoutoja lokilla ja halusin kokeilla kuinka Nalli mulle lokin vedestä tuo ja millaisella uintitekniikalla. (Se nimittäin parani leirin aikana koska koirien uintipaikassa oli hyvä ”opetusranta”) Ihan ok, lokki tuli rantaveteen mulle.

Sunnuntaina aamupäivällä mentiin tekemään hakuruutuja. Ajattelin tehdä Nallille ensin ihan perusnoudon vaakulla ja sitten tehdä ruudun jos nouto onnistuu hyvin. Sitten selvisi ne pahimmat ongelmat. Nalli otti, spontaanisti vaakun ja lähti tuomaan pudotteli, jätti, haiseli, nosti jalkaa johkin puskaan ja kaikkea muuta mulle uhoilua, imeestä näki ”luuleksä oikeesti saavas tän vaakun multa” ajatuksen. Kokeiltiin että vaihtaisin Nallin kanssa riistaa toisen eli tuo mulle saat tän toisen, onnistu joo ja Nallu hoksasi että tässä on nyt joku juttu. Vähän tehtiin kantamista lopuksi ja paaaaaaaaljon treenivinkkejä palautuksiin. Mm. menen vessaan tai muuhun pieneen häiriöttömään paikkaan kaksin Nalli kanssa ja otan damin ja pistän sen lattialle ja odotan että se nostaa sen mulle. Pakko kokeilla. Samoin vaihtamista. Ja paljon tehdä treeniä riistalla että se on ihan tavallinen juttu. Myös kehotettiin tekemään yhteistyötä parantavia juttuja, kontaktia TOKO:a ja leikkiä Nallin kanssa.

Treenissä siis:

 

  • yhteistyö/toko
  • palautukset helpoilla asioilla ja paljon onnistumisia
  • maltti

Lauantaina osallistuttiin myös leirin daminkantokisaan Joukkueella Siipiveikon Sählät Jenni&Vala, Minä&Kingi ja Katja&Nalli oltiin kolmansia! (Osallistujia oli kome joukkuetta.)

Leirillä nähtiin myös kaikki Nallin sisarukset lukuunottamatta Remua. Oli kiva nähdä ja saada kimppakuva. Kiitosket leiristä kaikille (erityisesti Jennille, Valalle, Päiville, Kingille ja äidille! :)) oli kiva ja antoisa leiri! Loppuun kuvia.

Sisarusten pusutteluhetki.

Himoksen huipulla

Väsynyt leiriläinen

-.-

Vasemmalta: Vala, Nuutti, Ruuti ja Nalli